Over het bijenloket

Honeybee Valley wil een eerste aanspreekpunt zijn voor imkers die met een probleem zitten op hun bijenstand. Het is belangrijk te vermijden dat problemen escaleren en tot een sneeuwbaleffect zullen leiden. Als er zich iets op het eerste zicht onverklaarbaars voordoet, moet een imker hier melding kunnen van maken. Een meldpunt moet het daarom mogelijk maken dat sneller zal kunnen ingegrepen worden. Door een vragenfiche in te vullen, kan aangegeven worden op welk niveau het probleem zich voordoet: is dit bijvoorbeeld in het broed, het drachtgebied, de bijenproducten… Meldingen zijn ook zichtbaar voor anderen, zodat kan nagegaan worden of een gelijkaardig probleem zich ook bij andere imkers voordoet. Bij ernstige problemen zoals ziektesymptomen of vergiftiging zal Honeybee Valley doorverwijzen naar de bevoegde instanties ter zake.
Maar naast mogelijke problemen die zich op de bijenstand voordoen, wil Honeybee Valley ook een aanspreekpunt zijn voor de vele ruimere vragen waar imkers mee zitten. In eerste lijn zijn er natuurlijk de imkersverenigingen waar imkers met al hun vragen terecht kunnen. De hedendaagse uitdagingen zoals klimaatsveranderingen en dergelijke doen ons kritisch nadenken over de manier waarop we met bijen omgaan. Imkers zijn de belangrijkste voelsprieten op het terrein die dergelijke veranderingen als eersten opmerken en de mogelijke uitdagingen voor de toekomst zien. In de helpdesk kan melding gemaakt worden van dergelijke bekommernissen. Honeybee Valley tracht de nodige experten samen te brengen om vanuit een wetenschappelijke achtergrond de specifieke problematiek te benaderen en aan de hand van uitgewerkte dossiers de imkers te informeren. Daar waar het meldpunt streeft naar snelle dienstverlening, ligt het accent bij het bijenloket eerder op verdieping.
Allerlei nuttige links naar interessante websites kan je hier ook terugvinden.